Blog

Een veilige omgeving voor klanten? (5 tips om direct te beginnen)

Afbeelding veilige omgeving klanten-558016-edited.jpeg

Wist u dat u als winkeleigenaar aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade die uw klant lijdt? U voorkomt dit door goede maatregelen te nemen. Het creëren van een veilige omgeving voor uw klanten is dus essentieel. Niet alleen omdat u niet aansprakelijk wilt zijn, maar ook omdat u goed voor uw klanten wilt zorgen.

De Kelderluik-criteria

Een rechter heeft het over een gevaarzettende situatie, wanneer u een onveilige omgeving heeft voor uw klanten. Niet elke gevaarzettende situatie is direct reden voor aansprakelijkheid. Een rechter zal in zo’n geval kijken naar de Kelderluik-criteria. Hij let dan op de volgende vragen:

  • Is het waarschijnlijk dat iemand de gevaarzettende situatie over het hoofd ziet?
  • Hoe groot is de kans dat dit tot ongevallen leidt?
  • Hoe ernstig kunnen de gevolgen van het ongeval zijn?
  • Hoe bezwaarlijk is het om veiligheidsmaatregelen te treffen?

Zo kan het zijn dat in sommige situaties het voor de rechtbank al een passende oplossing is wanneer er een waarschuwingsbordje neergezet wordt. Denk bijvoorbeeld aan de gele bordjes bij een gladde vloer.

Doe meer dan het minimale aan veiligheid

Maar waarom zou u zo minimaal mogelijk willen handelen? Veel bedrijven zijn ervan overtuigd dat de klant koning is. En de koning wil je toch niet onnodig in gevaar brengen? Daarom hierbij 5 tips hoe u ervoor zorgt dat u een extra veilige omgeving creëert voor uw klanten in de winkel.

 1. Zorg voor een goede, gevulde EHBO-koffer

Een EHBO-koffer is verplicht. In de Arbowet staat vastgelegd dat de BHV’er deze tot zijn of haar beschikking moet hebben. Alle koffers die uitgegeven zijn na september 2011, zijn opgesteld volgens de vernieuwde richtlijnen van het Oranje Kruis. Met een koffer die goedgekeurd is door het Oranje Kruis zit u altijd goed.

Bij aanschaf heeft u vaak de keuze uit twee koffers:

  • EHBO-koffer A (meer dan 25 personen)
  • EHBO-koffer B (minder dan 25 personen).

Heeft u weleens meer dan 25 mensen in uw winkel? Kies dan voor koffer B. Het prijsverschil is klein, maar zo heeft u het wel direct goed geregeld voor uw klanten.

2. Installeer brandmelders

Een brandmeldinstallatie signaleert de brand op plekken waar u zelf niet (altijd) bent. Zo helpt het mee aan het vergroten van de veiligheid van uw klanten en voorkomt u dat de schade groter wordt. Met een snelle signalering doet u alvast een stap in de goede richting.

3. Zorg voor een opgeruimd winkelpand

Wat heeft een goed opgeruimd winkelpand nou te maken met een veilige omgeving voor klanten? Allereerst wilt u natuurlijk voorkomen dat klanten struikelen en zich bezeren. Maar nog belangrijker; door uw winkelpand goed opgeruimd te houden, houdt u ook direct de vluchtwegen vrij. Mocht er een calamiteit zijn, dan moeten vluchtroutes vrij zijn van obstakels.

4. Maak vluchtroutes goed zichtbaar

U kent ze wel, de opvallende groene bordjes met het rennende mannetje. Misschien denkt u dat het afbreuk doet aan uw interieur en de stijl van uw winkel. Maar u wilt toch juist een veilig omgeving hebben voor uw klanten? Vluchtwegen moeten nou eenmaal duidelijk en voldoende belicht zijn, bijvoorbeeld met noodverlichting. Wilt u meer weten over vluchtroutes en de eisen waar deze aan moeten voldoen? Wij schreven hierover eerder een blog

5. De juiste blusmaterialen

Wist u dat elk type materiaal en elke mogelijke brandhaard in uw winkel, een eigen brandklasse heeft? Dit loopt van klasse A tot en met klasse F. Op basis van deze brandklasse kunt u kiezen wat de juiste blusmaterialen zijn voor in uw winkel. Wilt u meer weten over de verschillende brandblussers?  Lees dan dit blog.

Heeft u een sprinklerinstallatie nodig of is een blusdeken voldoende? Is uw pand veiliger met een poederblusser of met een schuimblusser? Zoals eerder gezegd, u wilt natuurlijk niet het minimale doen aan de veiligheid van uw klanten; want de klant is koning. Laat u door uw beveiligingsbedrijf adviseren over de meest geschikte blusmaterialen voor uw winkel.

Is de klant bij u koning? Dan verdient hij goede veiligheid. Niet het minimale, wettelijke vereiste, maar net een stapje meer. Brandmelders, blusmaterialen, zichtbare en open vluchtroutes helpen hier allemaal bij. Wilt u weten hoe brandveilig uw winkel nu al is? De ‘checklist voor een brandveilige winkel’, kan u daarbij helpen!  
checklist brandveilig winkel

Deel dit blog: