Blog

Voorkom een inbraak in uw hotel! Met deze 7 tips geeft u inbrekers geen kans.

Hoe-zorg-ik-voor-een-veilig-hotel.jpg

Een goede voorbereiding is het halve werk! Wat moet u doen om inbraken in uw hotel te voorkomen? Doorloop de 7 stappen van dit blog en minimaliseer de kans op een inbraak. Dit blogt legt de basis voor een waterdicht beveiligingsplan! Elke stap is belangrijk, dus let op!

Om het overzichtelijk te houden is dit blog opgedeeld in drie delen:

- Papierwerk: Hoe geeft u beveiliging op papier vorm?
- Beveiliging in uw hotel: Hoe houdt u rekening met medewerkers en gasten?
- Beveiliging buiten uw hotel: Hoe zorgt u voor een veilige omgeving?

Papierwerk

Om te beginnen moet het papierwerk op orde zijn, alleen vanuit een sterke basis kunt u regels makkelijk handhaven.

Stap 1: Zorg voor volledige risico- en veiligheidsadministratie

Heeft u de administratie rondom uw veiligheid op orde? Administratie rond veiligheid? Jazeker! Op basis van de risico's moet uw hotel de regels en procedures beschrijven. Deze regels worden ook wel organisatorische maatregelen genoemd en vormen een belangrijke schakel. Om de organisatorische en technische maatregelen (zoals een inbraakinstallatie en beveiligingscamera's) goed te laten samenwerken moet uw administratie op orde zijn.

Leg in ieder geval de volgende gegevens vast in uw dossier:

  • Noteer tot welke ruimtes uw gasten toegang hebben;
  • Zorg altijd voor contactgegevens van uw gasten;
  • Beschrijf wanneer en wie de kamers schoonmaakt;
  • Weet hoeveel geld en goederen zich bevinden in het pand;
  • Zorg voor een duidelijke structuur in toegang tot codes (van bijvoorbeeld de kluis).

Op basis van deze gegevens stelt uw beveiliger ook een beveiligingsplan op. Zoals u waarschijnlijk wel begrijpt, hebben de werktijden van de schoonmakers en het aanwezige geld alles met elkaar te maken. De maatregelen moeten daarom ook als een puzzel in elkaar passen.

Stap 2: Stel procedures op om een inbraak of overval te voorkomen

Wie moet wat doen? Maak altijd een beveiligingsbeleid. Stel een veiligheidsplan op waarin u alle regels en procedures vastlegt. Op de website van Horeca Nederland vindt u een handig model calamiteitenplan voor uw hotel. In dit model vindt u bijvoorbeeld procedures over overval, inbraak en bommelding, maar is er ook een hoofdstuk gewijd aan diefstal.

Zie hieronder de inhoudsopgave, om een beeld te krijgen van de inhoud:

KHN-calamiteitenplan-voor-hotels-horeca-nederland.png

Neem in uw plan in ieder geval een duidelijke takenlijst en een overzicht van de verantwoordelijken op. Denk bijvoorbeeld aan de verantwoordelijkheid voor de volgende taken:

  • Sleutelbeheer van kamers, maar ook van kantoren;
  • Schoonmaak rond het pand (waardoor deuren open blijven staan);
  • Noteren van verdachte situaties met hotelgasten en/of medewerkers;
  • Het beheer van de beveiligingscamera's en de eventuele codes om terug te kijken;
  • Het afsluiten van deuren en ramen in ruimtes waar geen toezicht is;
  • Bewaking tijdens de nacht wanneer de bezetting over het algemeen veel lager is.

Bespreek dit plan met uw beveiligers en laat ze hierover meedenken. Als het goed is hebben zij hier ervaring mee en weten zij de zwakke plekken in uw beveiliging zo aan te wijzen.

Beveiliging in het hotel

Wanneer u de procedures goed op orde hebt, zijn de medewerkers aan zet. In dit deel bespreek ik hoe u rekening moet houden met uw personeel en de technische veiligheidsmaatregelen in uw pand.

Stap 3: Check uw personeel op betrouwbaarheid

Helaas komt diefstal door eigen personeel nog steeds voor. Selecteer uw personeel daarom niet alleen op basis van hun eigenschappen en motivatie, maar denk ook aan de volgende maatregelen:

- Check minimaal twee referenties om de betrouwbaarheid te garanderen;
- Google op de naam van de sollicitant om eventuele rechtzaken uit het verleden te beoordelen;
- Vraag een verklaring van goed gedrag aan, wat hier heel makkelijk online kan via Justis.

Een goede (nacht)portier verhoogd de veiligheid van uw hotel. Maar zorg er wel voor dat hij of zij aan de wettelijke vereisten voldoet, de wet voor particuliere beveiligingsorganisaties geeft hier meer duidelijkheid over. Maar in de basis komt het hierop neer:

- Uw beveiliger moet gescreend zijn door de politie;
- Mag in het recente verleden niet veroordeeld zijn met als uitkomst een geldboete of gevangenisstraf;
- De persoon in kwestie moet ook 'voldoende betrouwbaar' worden beoordeeld door de politie;
- De portier moet altijd een legitimatiebewijs bij zich dragen;
- Verder dient hij te beschikken over een diploma Horecaportier of Algemeen Beveiligingsmedewerker;
- Zijn of haar werkgever moet een vergunning hebben van het Ministerie van Justitie.

Stap 4: Zorg voor goede sloten op deuren en ramen

Niets is zo belangrijk als de sloten op uw deuren en ramen. Ook al is dit al ontzettend vaak in het nieuws geweest, tot op de dag van vandaag komen wij nog situaties tegen waarbij er oude sloten worden gebruikt. Hierdoor is het mogelijk om één of meerdere van de volgende (zogenaamd oude) inbraakmethoden te gebruiken:

- Hengelen: Een deur of raam openen met een stuk ijzerdraad door een openstaand klepraampje (bovenlicht);
- Flipperen: Het wegduwen van de dagschoot met behulp van een pasje of een hard stuk plastic;
- Wrikken: Het openwrikken van deuren of ramen met een koevoet of schroevendraaier;
- Gaatje boren: Door het gaatje kan een inbreker met behulp van ijzerdraad makkelijk binnenkomen;
- Bulgaarse methode: Het cilinderslot wordt afgebroken doordat de deurplaat eenvoudig kan worden losgeschroefd;
- Openstaande deuren en ramen: Deze laatste (maar veel voorkomende!) optie is insluipen. Helaas wordt dit door uw verzekeraar niet als inbraak herkent en bent u zelf verantwoordelijk voor de schade.

Neem een betrouwbare slotenleverancier in de arm die een politiekeurmerk bezit, of laat een ervaren beveiliger meekijken. 

Stap 5: Schaf een flexibel alarmsysteem aan 

Een hotel heeft te maken met veel verschillende gasten, die op de meest bijzondere tijden komen en gaan. Om de veiligheid de hele dag te waarborgen dient u een specifiek alarmsysteem aan te schaffen. Dat wil zeggen: een beveiligingsalarmsysteem dat niet gevoelig is voor storingen en wat u, na de installatie, flexibel in kunt stellen zonder dat er een installateur bij hoeft te komen.

Om uw werkzaamheden nog makkelijker te maken kunt u er ook voor kiezen om tijdregistratie aan te schaffen. Deze tijdregistratie is heel eenvoudig aan te sluiten op uw alarmsysteem waardoor u twee vliegen in een klap slaat! Bespreek in ieder geval de flexibiliteit van uw systeem met uw beveiligingsinstallateur om te voorkomen dat het na verloop van tijd in de papieren gaat lopen!

Stap 6: Laat zien dat u meekijkt met camerabeveiliging

Het is niet voor niks dat steeds meer bedrijven een camerasysteem aanschaffen. Camerabeveiliging heeft namelijk ontzettend grote voordelen ten opzichte van de oude manieren van beveiliging:

- Camerabeveiliging is zichtbaar: u maakt anti-reclame voor de inbrekers in uw pand;
- U kunt vanaf elke locatie real-time meekijken met uw hotel (en ingrijpen!);
- Terwijl u de ingang in de gaten houdt kunt u ook meekijken in de gangen;
- U heeft achteraf beelden beschikbaar als bewijs tijdens een rechtszaak;
- Verder verhoogt een camera het veiligheidsgevoel van uw gasten.

Let op! U mag niet alles filmen. In dit blog vindt u meer informatie over de privacyregels rondom camerabewaking. Uw camerabeelden mag u bijvoorbeeld maar 28 dagen bewaren. Alhoewel er wel een uitzondering wordt gemaakt voor beelden waarop (voorbereiding op) een misdaad gesignaleerd wordt.

Beveiliging buiten het hotel

Misschien zijn uw collega's goed geïnformeerd en heeft u een ontzettend goed beveiligd pand, maar hoe zorgt u ervoor dat de omgeving van uw pand veilig is?

Stap 7: Zorg voor een veilige omgeving

Heeft u hoge struiken en bomen rondom uw hotel? Dan is het slim om deze in een straal van minimaal één meter rond uw pand te verwijderen! Inbrekers hebben niets liever dan een onoverzichtelijke omgeving waarin ze minutenlang (of zelfs urenlang!) zonder toezicht hun gang kunnen gaan.

Nog niet zo lang geleden schreef ik een blog over het voorkomen van een inbraak, hierbij een greep uit deze tips:

1. Maak van uw pand geen etalage: plaats waardevolle spullen buiten het zicht van uw gasten;
2. Verlicht de omgeving van uw pand: denk ook aan schrikverlichting dat alleen aangaat bij het passeren;
3. Laat zien dat de waardevolle spullen van uw bedrijf zijn: zet uw logo bijvoorbeeld op de laptops;
4. Geef inbrekers geen klimmateriaal: laat containers of ladders niet tegen het pand staan;
5. Deel uw pand op in verschillende compartimenten: maak het lastig om op verschillende plekken toe te slaan.

Wilt u testen of uw hotel inbraakveilig is? Vul dan hier onze GRATIS checklist 'inbraakveiligheid van hotels' in! 

 New Call-to-action

Deel dit blog: