Blog

Hoe maak ik een calamiteitenplan?

Vluchtroutes

Wist u dat het voor elk bedrijf verplicht is om een calamiteitenplan te hebben? Wellicht dat die van u ergens ver weg opgeborgen in een laadje of vergeten kastje ligt. Of misschien is het voor u juist wel een bekend onderwerp. Helaas zijn er nog altijd veel bedrijven bij wie een calamiteitenplan niet de aandacht krijgt die het verdiend.

Behalve dat het verplicht is (Artikel 15 van de Arbeidsomstandighedenwet), is een calamiteitenplan ook zeer nuttig. Mocht er een calamiteit optreden, bijvoorbeeld een brand, dan is het eerste waar naar gegrepen zal worden het calamiteitenplan zijn. In het calamiteitenplan is namelijk alles te vinden wat op dit belangrijke moment (letterlijk) van levensbelang kan zijn. In dit plan, ook wel bedrijfsnoodplan genoemd, zijn de nodige afspraken, procedures en processen vastgelegd en wordt beschreven hoe gehandeld moet worden wanneer een noodsituatie optreed.

Maar hoe maak je nou zo’n calamiteitenplan? En wat moet er eigenlijk precies instaan? In dit blog leggen we het u uit.

De inhoud van een calamiteitenplan

In het calamiteitenplan zullen in ieder geval de volgende zaken terug moeten komen:

  1. De namen en telefoonnummers van de BHV-ers.
  2. De alarmnummers. Niet alleen 112 of 0900-8844, maar denk bijvoorbeeld ook aan het nummer van uw beveiligingsbedrijf.
  3. Een duidelijke omschrijving van waar de blusmaterialen en de EHBO-spullen te vinden zijn.
  4. Wie welke rol heeft bij een ontruiming. Wie geeft er instructies? Wie controleert welke verdieping? En wie vangt de mensen op bij het verzamelpunt?
  5. Wie er verantwoordelijk is voor het inlichten van de veiligheidsdiensten. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat alle medewerkers tegelijkertijd de meldkamer bellen.
  6. Een tekening van iedere verdieping of gebouwlaag waarop duidelijk aan gegevens is hoe de vluchtroutes lopen, welke vluchtwegen er zijn en waar brandblussers en blusmelders zich bevinden.
  7. Waar mensen zich dienen te verzamelen bij een ontruiming; de verzamelplaats.

 

In 6 stappen naar een goede voorbereiding op calamiteiten

Wanneer u al deze informatie verzamelt heeft bent u al goed op weg naar een volledig bedrijfsnoodplan of calamiteitenplan. Maar hier voorafgaand en opvolgt zijn nog een aantal stappen die u zou moeten doorlopen.

  1. Breng de risico’s in kaart

Allereerst wilt u onderzoeken en analyseren welke risico’s u loopt en op welke plekken deze risico’s het grootst zijn. Misschien wordt er bij u in de kantine met open vuur gekookt of liggen er ergens in u pand zeer brandbare stoffen opgeslagen? Vraag een extern adviseur u te helpen bij het analyseren van de technische en bouwkundige staat van uw pand. Zorg dat helder is waar de meest risicovolle situaties kunnen voorkomen.

 

  1. Selecteer de BHV-ers

Zorg dat u enkele van uw werknemers aanwijst als BHV-er. Er is geen wetgeving die voorschrijft hoeveel BHV- ers u moet hebben. Bepaald daarom zelf, of eventueel met hulp  van een expert, wat een goed aantal is bij uw bedrijfsomvang en bij de risico’s die u loopt. Zorg voor een heldere taakverdeling, zodat elke BHV-er weet wat zijn verantwoordelijkheid is.

 

  1. Maak het calamiteitenplan

Verzamel en/of ontwikkel de informatie zoals eerder hierboven beschreven onder De inhoud van een calamiteitenplan. Vraag een externe partij u te begeleiden bij het opstellen van dit plan. Zij hebben veel ervaring in het opstellen van dergelijk plannen en weten waar de knelpunten liggen. 

 

  1. Zorg voor goede signalering

Zorg dat duidelijk in uw pand is aangegeven waar welke vluchtwegen lopen en waar brandblussers, brandmelders, nooduitgangen en verzamelplaatsen zich bevinden. Zorg ook dat duidelijk is aangegeven waar welke risico’s zich bevinden en waar welke beschermende kledingvoorschriften gelden.

 

  1. Leid de BHV-ers op

Zorg dat de BHV-ers zich niet alleen bewust zijn van de hun taken en verantwoordelijkheden bij een calamiteiten, maar dat zij ook op de hoogte zijn van andere onderdelen van het calamiteitenplan. Verder is het belangrijk dat zij weten hoe zij om dienen te gaan de middelen die zij tot hun beschikking hebben, zoals de EHBO-koffer, een EOD of een blusdeken.

 

  1. Leid de overige medewerkers op

Niet alleen uw BHV-ers, maar ook alle andere medewerkers zouden ervan op de hoogte moeten zijn waar blusapparatuur zich bevind, waar welke veiligheidsregels gelden, wie de BHV-ers zijn en hoe zij zich moeten gedragen tijdens een noodsituatie.

 

Wilt u aan de slag met het opstellen van uw calamiteitenplan of ontruimingsplan? Wij denken graag met u mee en helpen u bij het zo veilig mogelijk maken van uw pand, voor u en uw medewerkers!

New Call-to-action

 

Deel dit blog: