Blog

Los de storing in uw brandmeldinstallatie binnen één dag op!

Storing-verhelpen-brandmeldinstallatie-403249-edited.jpeg

Bent u gebruiker van een brandmeldinstallatie? Dan herkent u vast de volgende scenario's: er knipperen lampjes op het dashboard van de brandmeldinstallatie, of de installatie piept keihard in uw oren. Wat kunt u op dat moment doen?

In dit blog ga ik kort in op de stappen die u kunt ondernemen om de storing in uw brandmeldinstallatie binnen één dag op te lossen. Natuurlijk staan deze stappen ook altijd in de logboeken van Alfagroup!

Los de storing op met deze stappen

Een brandmeldinstallatie kan om heel veel verschillende redenen een storing geven. Stelt u zich voor dat u een storing heeft bij een brandmeldinstallatie van Honeywell, een NF50 of een NF30.

Doorloop dan de volgende stappen om de storing te verhelpen:

  1. Steek sleutel in de centrale en draai deze een kwartslag naar rechts;
  2. Druk op 'stop zoemer';
  3. Lees de plaats van de storing af op de display van uw brandmeldinstallatie;
  4. Schrijf de storing in het logboek;
  5. Ga naar de plaats van de storing;
  6. Bepaal of de storing door u kan worden opgelost;
  7. Zo ja, verhelp de storing en reset de brandmeldcentrale door op 'reset' te drukken;
  8. Zo niet, bel uw beveiligingsleverancier (Alfagroup: 0318-541933, of mail naar: service@alfagroup.nl).

    De bovengenoemde handelingen zijn specifiek per merk, maar de volgende vier stappen komen altijd terug:

(1) Zoemer stoppen -> (2) Onderzoeken -> (3) Verhelpen -> (4) Resetten

Wanneer uw logboek goed op orde is, zullen deze stappen verder toegelicht worden. Is uw logboek niet voldoende op orde? Neem dan contact met ons op, om uw logboek alsnog in orde te maken!

Aandachtspunten bij het verhelpen van de storing

Een aantal punten uit het stappenplan wil ik extra benadrukken:

1. De sleutel bij uw brandmeldinstallatie
De sleutel die bij stap één nodig is krijgt u altijd bij de installatie van uw brandmeldinstallatie. Leg de sleutel op een vaste plek zodat u altijd weet waar de sleutel ligt. 

2. De plek waar de storing zich bevindt
De installateur stelt bij de installatie altijd een aantal zones in. Aan de hand hiervan kunt u altijd zien waar de storing zich bevindt (zoals beschreven in stap 3). Als het goed is kunt u van de display van uw installatie aflezen waar de storing is. De kans is groot dat u een nummer te zien krijgt op het display. Dit nummer kunt u terugvinden op de tekeningen in uw logboek.

3. Het oplossen van de storing
Zodra u op de plaats van de storing bent, beoordeelt u of u zelf de storing kan oplossen. Soms ontstaat de storing doordat de stroomvoorziening heel even was afgesloten. In dat geval is er niks aan de hand. De meest voorkomende storingen, worden beschreven in uw handleiding.

4. Werk samen met een partij die snel schakelt
Weet u niet hoe u de storing moet oplossen? Neem dan contact op met uw beveiligingsleverancier (Alfagroup: 0318-541933, of mail naar: service@alfagroup.nl). Werk samen met partijen die snel kunnen schakelen! Een goede beveiligingsleverancier moet binnen een aantal uren op de stoep kunnen staan.

  > > Lees hier waarom het Lodenstein College het snelle schakelen van Alfagroup enorm waardeert! < <


Is uw brandmeldinstallatie aan vervanging toe?

Wanneer u een aantal keer in de maand een brandmelding of een storingsmelding krijgt, is uw brandmeldinstallatie mogelijk aan vervanging (of verbetering) toe. Dit is niet gek wanneer uw brandmeldinstallatie 10 jaar oud is.

Wanneer uw brandmeldinstallatie jonger is dan 10 jaar, kunt u ook de mogelijke aanpassingen aan uw installatie bespreken. Soms is er al een hele verbeterslag te maken met bijvoorbeeld speciale rookmelders, die niet afgaan bij theaterrook of zaagsel.

Wilt u meer informatie over de wet en relgeving rond de aanschaf van een brandmeldinstallatie? Download dan ons GRATIS e-book!

New Call-to-action

Deel dit blog: