Blog

Maak uw zorginstelling in 10 dagen brandveilig!

brandveilige zorginstelling dokter.jpegEen pand in 10 dagen brandveilig maken, hoe is dat mogelijk? U had wellicht een vertwijfelde glimlach toen u de titel van dit blog las. Want 10 werkdagen zijn natuurlijk zo voorbij. Toch weet ik zeker dat het mogelijk is, wanneer we kijken naar de tijd die u moet investeren.

Het kost u 10 werkdagen, om onderzoek te doen, afspraken te maken en de inspectie te begeleiden. En daarnaast werken anderen uw plannen uit, of voeren ze wijzigingen door aan uw brandmeldinstallatie. Natuurlijk zullen grote wijzigingen niet binnen een maand te realiseren zijn, maar uw investering is alvast duidelijk.

In dit blog zal ik per dag uw taken beschrijven. Tijdens de eerste dagen zult u vooral onderzoek doen en keuzes maken, maar daarna bent u echt aan de beurt! Denk bijvoorbeeld aan het ordenen van uw administratie, het inlichten van uw collega's en bewoners, het voorbereiden van de gesprekken en het oefenen van een ontruiming. Want oefening baart kunst!

Dag: 1 Basis RI&E of Stuurwiel Risicogestuurde Brandveiligheid

Voordat u kunt beginnen met de optimalisatie van uw maatregelen, is het goed om eerst de risico's in kaart te brengen. Hiervoor zijn verschillende modellen beschikbaar: 

- Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E)
- Stuurwiel Risicogestuurde Brandveiligheid 

Naast deze twee modellen kunt u natuurlijk ook starten met een checklist voor uw zorginstelling. Klik hier voor onze checklist, en bekijk alvast of u voldoet aan de wet!

Dag: 2 Basiskennis over brandmeldinstallatie

De kans is groot dat u een brandmeldinstallatie moet aanschaffen voor uw pand. Maar moet u ook een inspectiecertificaat aanschaffen? En met welke NEN-normen moet u rekening houden? In dit e-book over wet en regelgeving rond het aanschaffen van een brandmeldinstallatie beantwoord ik deze vragen.

Wilt u meer leren over de brandmeldinstallatie? Volg dan een cursus Beheerder Brandmeldinstallatie bij onze partner Beheerder Brandbeveiliging.

Nadat u zich heeft verdiept in de wet en regelgeving, is het tijd om alvast een gesprek aan te vragen met een aanbieder. Zorg ervoor dat u voor een aanbieder kiest die verstand heeft van alle aspecten van brandveiligheid. Denk bijvoorbeeld aan inventarisaties en veiligheidsplannen, maar ook van installatietechnische en organisatorische maatregelen.

>> Klik hier om een gesprek met een adviseur aan te vragen, die u kan helpen om uw huidige situatie in kaart te brengen.

Dag: 3 Gesprekken over brandveiligheid

Ga het gesprek aan met de adviseur, en breng uw huidige situatie samen met hem in kaart. Hij kan bijvoorbeeld een adviesrapport maken over de status van uw bouwkundige, installatietechnische en organisatorische maatregelen.

Door zijn kennis van uw markt, zal hij altijd komen met concrete verbeterplannen, eventueel gevolgd door een offerte.

Natuurlijk snappen wij, dat u ons voorstel graag wilt spiegelen met een andere aanbieder. Hou er dan wel rekening mee dat u beveiligingsbedrijven wel op de juiste manier vergelijkt. 

Volgende week zal ik een checklist publiceren, om beveiligingsbedrijven en hun offertes te vergelijken. Wilt u dit blog niet missen? Schrijf u dan hier in voor de blog-updates.

Dag 4: Brandpreventie en medewerkers

U collega's hebben het beste voor met de mensen in uw zorginstelling. Laat ze daarom meedenken over het verdelen van taken tijdens een brand. Neem ter voorbereiding de volgende vragen door met uw collega's:

Vul deze vragenlijst aan met de vragen die voor uw instelling van toepassing zijn. Door uw collega's vroeg in het proces te betrekken zult u meer commitment hebben.

Dag 5: Uitleg brandpreventie bewoners

In de LinkedIn-groep ''Veiligheid in de zorg'' werd terecht door Judy Hendriks opgemerkt dat voorlichting aan bewoners een belangrijk punt is. Bewoners merken tijdens een brand snel genoeg of het echt is. Wanneer de bewoner zelf niet kan lopen, zal de paniek snel toeslaan.

Bespreek de volgende onderwerpen met de bewoners van uw zorginstelling:

- Leg uit welke acties u onderneemt tijdens een brand;
- Laat zien dat ze veilig zijn door de maatregelen die u heeft genomen;
- Leg uit hoe de bewoner u kan alarmeren wanneer men brand signaleert;
- Vertel ook welke regels er met betrekking tot brandveiligheid zijn.

Helaas is de bovenstaande uitleg, niet voor alle soorten bewoners over te dragen. Dit maakt het veilig werken in de zorg ook complex. Denk bijvoorbeeld aan het evacueren van mensen met een verstandelijke beperking.

Dag 6: Veiligheidsadministratie

Uw administratie doet er zeker toe. Een overzichtelijke veiligheidsadministratie schept duidelijkheid voor uw personeel en geeft de risico`s duidelijk weer. Daarnaast is het volgens de wet ook verplicht om uw veiligheidsmaatregelen goed te beschrijven.

Tijdens een inspectiebezoek bekijkt de inspectie altijd uw administratie. Het is daarom aan te raden om uw veiligheidsadministratie door te nemen met uw beveiligingsbedrijf. Uw logboek moet de volgende onderdelen bevatten:

  • Algemene procedures (zoals afsluiten van ruimtes en regels over roken);
  • RI&E en/of het Stuurwiel Risicogestuurde Brandveiligheid;
  • Programma van Eisen met toegepaste regelgeving;
  • Bedieningsinstructies, registraties en blokschema's bij de brandmeldinstallatie;
  • Rapport van oplevering & rapport van onderhoud bij de brandmeldinstallatie;
  • Complete plattegronden, inclusief alle wijzigingen door verbouwingen;
  • Ontruimingsplan, lees voor meer informatie mijn blog met de 5 belangrijkste eisen voor een goed ontruimingsplan.

Wanneer u één van de bovenstaande documenten mist, is het aan te raden om deze alsnog op te laten stellen. Stel dat u een ontruimingsplan mist, dan weten uw collega's nooit wat ze moeten doen wanneer er brand uitbreekt!

Dag 7: Voorbereidingen installeren brandmeldinstallatie

De kans is groot dat u tijdens dag één, twee of drie erachter komt dat uw brandmeldinstallatie aangepast moet worden. Soms kan wetgeving daartoe dwingen, maar voor hetzelfde geld is het om specifieke risico's aan te pakken.

Wanneer uw brandmeldinstallatie 5 jaar oud is, is de kans groot dat uw pand inmiddels ook is aangepast. Wanneer uw brandmeldinstallatie meer dan 10 jaar oud is, bent u waarschijnlijk aan een nieuwe installatie toe.

Voorafgaande aan de installatie (of uitbreiding) van uw brandmeldinstallatie, kunt u het volgende regelen:

  • Stel alle bewoners en medewerkers op de hoogte van de komst van de monteurs;
  • Zorg dat de installateur in elke ruimte kan, hou rekening met slapende mensen;
  • Zorg dat u aanwezig bent, zodat u de monteurs snel wegwijs kunt maken in uw pand.

Het is handig als u tijdens de installatie aanwezig bent. Natuurlijk kunt u gewoon doorgaan met uw werk, maar soms is het voor u handiger wanneer de monteurs met u kunnen overleggen. 

Bent u na de eenmalige installatie klaar?

Gelukkig niet. Uw installatie moet maandelijks, 4- en 8-maandelijks en jaarlijks worden gecontroleerd. Hierdoor voorkomt u storingen of niet-werkende brandmelders als er echt brand uitbreekt. De maandelijkse en 4- en 8-maandelijkse controle kunt u zelf uitvoeren, nadat u de cursus Beheerder Brandmeldinstallatie heeft gevolgd. 

Dag 8: Ontruimingsoefening en evaluatie

Alles is geïnstalleerd. U kunt opgelucht ademhalen, want de rust is weergekeerd. Of toch niet? In de praktijk is het lastig om van alle veiligheidsmaatregelen optimaal gebruik te maken. Daarom is het belangrijk dat in ieder geval elk jaar (maar liever twee of drie keer per jaar) een ontruimingsoefening organiseert.

Let tijdens de oefening wel goed op. Wanneer het alarm gaat, komen er gelijk sturingen in werking. Hierdoor is de lift bijvoorbeeld niet meer in werking, en kunnen de deuren van de gesloten afdeling plotseling open gaan. In mijn blog met 10 best practices voor veiligheid in de zorg, ga ik hier verder op in.

Tip! Neem de oefening op met een camera, zodat u achteraf effectief kunt evalueren!

Door de beelden te bekijken, kunt u zien in welk deel van uw pand de ontruiming het langste duurt. Aan de hand daarvan kunt u maatregelen nemen om de volgende ontruiming sneller te laten verlopen.

Dag 9: Voorbereiding inspectiebezoek

Veel zorginstellingen moeten een inspectiecertificaat aanschaffen, omdat ze direct doormelden naar de brandweer. De inspectie bekijkt al uw veiligheidsmaatregelen en oordeelt of uw pand brandveilig is.

De inspectie verwacht van u diverse documenten om een inspectieplan te schrijven. Uw beveiligingsbedrijf zal u helpen om deze documenten te verzamelen.

Later deze week zullen we ons e-book over inspecties publiceren. Bent u benieuwd wat u kunt voorbereiden aan een inspectiebezoek? Schrijf u dan nu in voor de blogupdates!

Dag 10: Inspectiebezoek

Het inspectiebezoek is de dag van de waarheid. Tijdens het bezoek van de inspecteur zal hij zowel uw administratie als uw technische en bouwkundige maatregelen nakijken.

Het aantal uren dat de inspecteur op uw locatie is, hangt af van de grootte en complexiteit van uw zorginstelling. Zorg er in ieder geval voor dat er ook een gecertificeerde onderhoudsdeskundige van uw beveiligingsbedrijf aanwezig is tijdens de inspectie.

Wilt u meer weten over de brandveiligheid van uw zorginstelling? Check dan nu uw zorginstelling met onze GRATIS checklist!

checklist brandveilig zorginstelling

Deel dit blog: