Blog

7 veranderingen die u altijd moet doorgeven aan de verzekeraar!

 people-coffee-tea-meeting-359034-edited.jpg

Uw pand is verzekerd zodat u in het geval van brand een uitkering krijgt. U wilt niets liever dan een tevreden verzekeraar, die in geval van nood alle onkosten vergoedt! Maar welke veranderingen moet u doorgeven aan de verzekeraar, wat betreft de brandveiligheid van uw pand?

De voorwaarden van Centraal Beheer en Delta Lloyd heb ik voor u naast elkaar gezet, zodat u weet welke wijzigingen in uw pand of bedrijfsmiddelen u door moet geven aan de verzekeraar. De kern van de regels komen bij beide verzekeraars overeen. 

Welke veranderingen moet doorgeven aan uw verzekeraar?

  1. Het gebruik van (een deel van) de bedrijfsmiddelen verandert;
  2. De bedrijfsmiddelen of een deel daarvan verhuizen naar een ander adres;
  3. Het gebruik of de bestemming van (een deel van) het gebouw waar de bedrijfsmiddelen zijn, verandert;
  4. Het gebouw (of een deel daarvan) waar de bedrijfsmiddelen zijn, staat langer dan 3 maanden leeg;
  5. Het gebouw (of een deel daarvan) waar de bedrijfsmiddelen zijn, is gekraakt;
  6. Het gebouw (of een deel daarvan) waar de bedrijfsmiddelen zijn, wordt langer dan 3 maanden niet gebruikt;
  7. Het materiaal van de gevels, de dakbedekking of de constructie van het gebouw waar de bedrijfsmiddelen zich bevinden, verandert;

Wat gebeurt er nadat u de verandering doorgeeft aan uw verzekeraar?

De verzekeraar beoordeelt eerst de veranderingen die u doorgegeven hebt. Door de veranderingen kan de premie hoger of lager worden, of kan de dekking van de verzekering veranderen. Maar het kan zelfs zo zijn dat de verzekeraar de veranderingen niet accepteert, waardoor zij de verzekering beëindigen.

Na de beoordeling ontvangt u een brief (of een e-mail) met daarin de wijzigingen. Hier moet u zo snel mogelijk op reageren, omdat de verzekeraar uw contract twee maanden na uw wijziging mag stopzetten.

Delta Lloyd benoemt wel dat u, zolang d brief niet is ontvangen, ''gewoon verzekerd bent op de voorwaarden en tegen de premie die van toepassing waren voordat de verandering plaatsvond''. 

Wat als u veranderingen niet snel genoeg meldt aan de verzekeraar?

Door onverhoopte omstandigheden geeft u de verandering niet door aan de verzekeraar. Wanneer dit gebeurt  zijn er drie opties:


1. U bent niet verzekerd vanaf twee maanden (of bij Centraal Beheer: 45 dagen) na de verandering.

 
  • Als de verzekeraar de verzekering zou stoppen door de verandering.

2. U bent niet volledig verzekerd.

  • Als de verzekeraar deze verzekering zou aanpassen door de verandering.
  • Als u niet (op tijd) de juiste informatie geeft, waar de verzekeraar naar vraagt.
  • Als de verzekeraar een hogere premie zou rekenen door de verandering. Het verhoogde premiebedrag is het niet-verzekerde gedeelte.

Centraal Beheer Achmea legt dit uit aan de hand van het volgende voorbeeld: U betaalt € 100,- premie. Door de verandering zouden wij €120,- rekenen. Dat is 20% meer. Bij een schade is dan 20% niet verzekerd. Bij een schade van € 1.000,- is dat € 200,-.

3. U bent verzekerd.

  •  Als de schade niets te maken heeft met de veranderingen, of als zij de verzekering tegen dezelfde premie en voorwaarden zouden hebben doorgezet, als u de verandering op tijd had doorgegeven. 

Is de veiligheid van uw pand goed geregeld? En heeft u alle nodige wijzigingen doorgegeven? Download dan hier onze GRATIS checklist om de continuïteit van uw bedrijf te waarborgen!

checklist brandveilig kantoorpand

 

Bronnen foto en inhoud: Centraal Beheer Achmea (voorwaarden) en Delta Lloyd (voorwaarden)

Deel dit blog: