Blog

De attractiviteit van uw goederen: kent u de inbraakrisico's van uw pand?

attractiviteit van goederen voor verzekeraars en beveiliging.jpeg
Waarom breekt een inbreker nou precies bij uw bedrijf in? En waarom niet bij één van de andere bedrijven op het industrieterrein? Waarom wil de inbreker juist úw goederen hebben? Terwijl uw buurman misschien wel veel minder goed beveiligd is?

Inbrekers bedenken zich wel twee keer voor ze inbreken. Alleen wanneer ze een zwakke schakel in uw veiligheidsketting aantreffen zullen ze bij u inbreken. Maar dan moet er natuurlijk wel wat te halen zijn! Een magazijn vol met de allernieuwste smartphones is toch eerder aan de beurt dan een magazijn met kleding!

Verzekeraars en beveiligingsbedrijven moeten rekening houden met de aantrekkelijkheid van uw inboedel. Hiervoor maken ze gebruik van de Verbeterde Risicoklassenindeling (ook wel VRKI genoemd). Dit blog legt de VRKI uit, alsook hoe de risico's van een pand worden bepaald. 

Verbeterde Risicoklassenindeling (VRKI)

De VRKI is een meetinstrument, waarmee inbraakrisico’s van woningen en bedrijfspanden wordt gemeten. De vastgestelde risico's gelden binnen de hele veiligheidsbranche. Alle beveiligingsinstallateurs en verzekeraars houden hiervoor dezelfde regels aan. Op basis van een bepaalde risicoklasse worden er bepaalde beveiligingsmaatregelen verplicht.

Het inbraakrisico van uw pand wordt bepaald aan de hand van een aantal factoren. Welke factoren dat zijn? Dat leggen we hierna uit. Zo weet de installateur ook precies welke veiligheidsmaatregelen hij moet adviseren. Na het installeren en implementeren van deze maatregelen, mag hij een BORG-certificaat afgeven.

Wilt u weten waarom u een BORG-certificaat zou moeten hebben? Lees dit blog over het BORG-certificaat, en leer gelijk wie dit certificaat mag afgeven!

Hoe aantrekkelijk zijn de goederen in uw pand?

De inbraakgevoeligheid van een pand wordt bepaald aan de hand van:

  • de attractiviteit van de aanwezige goederen en inventaris;
  • de waarde van deze goederen inventaris;
  • de plaats waar de goederen en inventaris zich bevinden.

De attractiviteit van de aanwezige goederen

De attractiviteit van uw goederen hangt af van een aantal factoren. Bijvoorbeeld: zijn de goederen makkelijk mee te nemen? En zijn ze makkelijk te verhandelen? Dan is de attractiviteit hoog en zijn het aantrekkelijke goederen voor inbrekers. 

De waarde van de goederen

Hoe hoger de waarde van uw producten, hoe hoger de kans op een inbraak. U begrijpt natuurlijk ook dat een telefoonwinkel meer risico loopt dan de bloemenzaak op de hoek. 

De plaats waar de goederen zich bevinden

Over het algemeen is het risico op een inbraak bij een magazijn hoger dan bij een huis. Dit heeft vooral te maken met de hoeveelheid aanwezige goederen en hoe gemakkelijk de goederen zijn mee te nemen. De VRKI onderscheidt drie plaatsen in het vaststellen van het risico: eigen gebruik, winkel en magazijn.

Een praktijkvoorbeeld legt het verder uit:
We vergelijken een kantoorpand met een autobedrijf. In het kantoorpand staat een groot aantal laptops van de medewerkers. Deze laptops worden elke dag op het werk achtergelaten. In het autobedrijf staan 50 auto`s, op slot. De sleutels van de auto’s liggen in een kluis. 

Bij het kantoor met de laptops is de attractiviteit ontzettend hoog. Laptops zijn eenvoudig mee te nemen en makkelijk te verkopen. Bij het autobedrijf is de attractiviteit ook hoog, maar niet zo hoog als bij het kantoorpand. Dit komt omdat de auto`s minder makkelijk mee te nemen zijn.

Vier niveaus van attractiviteit die uw verzekeraar onderscheidt

De VRKI onderscheidt vier niveaus van attractiviteit. Aan elk van deze niveaus zijn veiligheidsmaatregelen verbonden. In het blog van volgende week worden deze veiligheidsmaatregelen verder uitgelegd. Klik hier als u op de hoogte wilt blijven van onze blogupdates!

De attractiviteit is Laag (L)

- Soort producten: Goederen voor eigen gebruik, zoals tuinplanten, banden en linnengoed.
- Maatregelen: Organisatorische en bouwkundige maatregelen.

De attractiviteit is Matig (M)

- Soort producten: Goederen zoals aanhangwagens, meetgereedschap, babykleding en verlichtingsartikelen.
- Maatregelen: Organisatorische en bouwkundige maatregelen, maar een inbraakinstallatie met opvolging naar de pandeigenaar (of: gebruiker) is ook verplicht.

De attractiviteit is Hoog (H)

- Soort producten: Goederen zoals auto's, boten, printers/scanners niet voor eigen gebruik en metalen (roestvrijstaal, lood, koper, messing, brons).
- Maatregelen: Organisatorische en ingrijpende bouwkundige maatregelen (5 minuten inbraakvertraging), maar een inbraakinstallatie met opvolging naar een particuliere meldkamer met opvolging is ook verplicht. In sommige gevallen is een mistgenerator ook al verplicht.

De attractiviteit is Zeer Hoog (ZH)

- Soort producten: Goederen zoals sieraden, laptops, smartphones en gemotoriseerde bos-, tuin- en parkgereedschappen.
- Maatregelen: Naast de organisatorische, ingrijpende bouwkundige maatregelen (10 minuten inbraakvertraging) en zaken als mistgeneratoren, moet de inbraakinstallatie direct doormelden aan de politie.

Bent u benieuwd hoe verzekeraars en beveiligingsbedrijven omgaan met deze attractiviteitsniveau's? Klik dan hier voor ons GRATIS e-book waarin we dit verder uitleggen!

eisen inbraakveilig pand

Deel dit blog: