Blog

Ook een BHV-cursus voor ondersteunende diensten in een zorginstelling?

Manager presenting budget to marketing people-797389-edited.jpeg

Tijdens een ontruimingsoefening is de BHV verantwoordelijk voor de ontruiming van de zorginstelling. Dit moet snel gebeuren en daarbij kan elk personeelslid helpen. Zouden de afdelingen HRM, administratie en marketing ook mee moeten helpen?

De afgelopen maanden heb ik het regelmatig over de BHV in de zorg gehad. In deze blogs zijn vragen beantwoord over allerlei onderwerpen, maar vaak gerelateerd aan de verple(e)g(st)ers zelf. In dit blog ga ik verder dan de verple(e)g(st)er en betrek ook de andere afdelingen bij de BHV. 

Zouden ondersteunende diensten, zoals de administratie, HRM en marketing ook een BHV-cursus moeten volgen? En zou u deze afdelingen inzetten om cliënten te helpen tijdens een ontruiming? In dit blog bespreek ik drie vragen.

Heeft uw marketeer genoeg kennis over uw cliënten?

Een BHV-cursus is denk ik nooit verkeerd, alleen is uw marketeer of uw HRM medewerker ook in staat cliënten helpen? Bijvoorbeeld personen die niet zelfredzaam zijn of speciale behoeftes hebben? Lopen uw cliënten dan extra gevaar of valt dat wel mee?

Zomaar een aantal vragen die erg belangrijk zijn. U wilt natuurlijk niet dat uw cliënten risico’s lopen. Dan toch maar het zekere voor het onzekere nemen? Aan de andere kant kan uw verple(e)g(st)er niet iedereen tegelijk helpen.

Deze vraag kwam ook terug in het onderzoek dat we vorig jaar hebben uitgevoerd. Wellicht is het goed om uw cliënten in groepen te verdelen. De groep met een speciale afwijking of die extra gevaar loopt, zal door een verple(e)g(st)er geholpen worden. Mensen die slecht ter been of slechtziend zijn, kunnen dan door bijvoorbeeld een marketeer geholpen worden. De ondersteunende diensten hebben in dat geval geen specifieke kennis nodig.

Lopen ondersteunende diensten niet in de weg?

Dit is een andere vraag die ik tegenkwam. Ik ga niet heel diep in op deze vraag, omdat ik denk dat het antwoord voor de hand ligt. Tenminste, wanneer u af en toe een ontruimingsoefening of een table-top oefening (zie uitleg) organiseert. Hier kunt u deze vraag namelijk in meenemen. Tijdens een oefening ziet u namelijk of mensen elkaar in de weg lopen. Doe daar iets aan en bereid uzelf en uw medewerkers op deze manier voor op een situatie waarbij echte slachtoffers kunnen vallen.

En om terug te komen op de vraag in de titel van de blog: volgens mij moet deze vraag een BHV-cursus voor ondersteunende diensten niet in de weg staan.

Ondersteunde diensten leiding laten geven over het BHV-team?

Een marketeer of iemand van de administratieafdeling kan ook leidinggeven tijdens een ontruiming. Op die manier loopt die persoon sowieso niet in de weg en heeft hij of zij ook geen kennis nodig over de cliënten.

Maar wilt u iemand met minder kennis over de cliënten de leiding geven over de gehele BHV? Dit is een afweging die u moet maken. Persoonlijk vind ik dat dit geen probleem hoeft te zijn, zolang deze rolverdeling de veiligheid van uw cliënten verhoogt.

Conclusie

Ja, ik raad u aan ook de ondersteunende diensten binnen uw organisatie een BHV-cursus aan te bieden. In geval van gevaarlijke situaties kunnen zij ondersteuning bieden. Wel is het belangrijk te zorgen voor een goede voorbereiding, zodat de veiligheid van uw cliënten niet in gevaar wordt gebracht. Neem daarnaast bovenstaande vragen mee in uw beslissing.

Wilt u meer weten over brandveiligheid in de zorg? Lees dan ons GRATIS e-book over brandveiligheid in de zorg.

brandveilige zorginstelling brandveiligheid

Deel dit blog: