Blog

6 vragen en antwoorden over het inspectiecertificaat voor uw brandmeldinstallatie!

Brandmeldinstallatie-2.jpg

Goed bezig! Uw pand bevat een brandmeldinstallatie, uw medewerkers zijn voorbereid op een eventuele ontruiming en het logboek van de brandmeldinstallatie is op orde. Niks kan er misgaan... of toch wel?

Om zeker te zijn van een brandveilig pand is een inspectiecertificaat een uitstekend middel om de risico's te minimaliseren. In sommige gevallen is een certificaat voor brandveiligheid zelfs verplicht. In dit blog zal ik de zes meest gestelde vragen over het inspectiecertificaat beantwoorden:

  1. Wat is een inspectiecertificaat?
  2. Waarom moet u een inspectiecertificaat aanschaffen?
  3. Wat zijn de voordelen van een inspectiecertificaat?
  4. Wanneer moet u een inspectiecertificaat hebben?
  5. Wat kost een inspectiecertificaat?
  6. Hoe lang is een inspectiecertificaat geldig?

Deze zes vragen worden ook uitgebreid behandeld in mijn nieuwste e-book over het inspectiecertificaat. Wilt u alles weten over het inspectiecertificaat? Download dan hier ons e-book en bereid u goed voor op een inspectiebezoek!

Vraag 1: Wat is een inspectiecertificaat?

Een inspectiecertificaat is bedoeld om de kwaliteit van uw beveiliging te waarborgen. Een inspectiecertificaat wordt afgegeven door een inspectie-instelling (bijvoorbeeld door de KIWA).

Zij controleren zowel de technische installaties als de bouwkundige en organisatorische maatregelen, om de veiligheid in uw pand te beoordelen.

Vraag 2: Waarom moet u een inspectiecertificaat aanschaffen?

10 jaar geleden was een inspectiecertificaat nog helemaal niet nodig. Veel panden moesten doormelding hebben naar de Regionale Alarm Centrale, zonder dat ze gecertificeerd hoefden te zijn.

Helaas kreeg de brandweer hierdoor heel veel loze meldingen. Als reactie daarop is het inspectiecertificaat in het leven geroepen. Hierdoor zijn het aantal loze meldingen drastisch gedaald, waardoor de brandweer steeds beter kan reageren wanneer er wel echt brand is!

Lees in dit blog over verschillende maatregelen die u kunt nemen om loze meldingen te voorkomen!

Vraag 3: Wat zijn de voordelen van een inspectiecertificaat?

Natuurlijk is een inspectiecertificaat bedoeld om de kwaliteit van uw brandbeveiliging te borgen. Maar wat zijn de voordelen voor uw pand? Daarvoor heb ik de volgende opsomming gemaakt:

Een inspectie is…

... onafhankelijk (bijvoorbeeld door KIWA);
... een bewijs dat u voldoende maatregelen heeft genomen;
... een bewijs dat uw maatregelen goed op elkaar aansluiten;
... een bewijs dat u voldoet aan de wet en aan de verzekeraarseisen;
... een bewijs dat uw brandmeldinstallatie goed is aangelegd;
... een bewijs dat u te maken heeft met een betrouwbaar systeem;

Wanneer uw beveiligingsbedrijf het aandurft om na de installatie een inspectie-instelling uit te nodigen, dan is dat al een bewijs van de kwaliteit. Gelijkertijd voorkomt u dat de slager zijn eigen vlees keurt!

Vraag 4: Wanneer moet u een inspectiecertificaat hebben?

U moet een inspectiecertificaat hebben wanneer u de brandmeldinstallatie wilt doorverbinden met de Regionale Alarm Centrale (RAC). De Regionale Alarm Centrale is de meldkamer van de brandweer.

Er zijn twee manieren waarop u verplicht kunt worden om door te melden naar de brandweer (waardoor u ook een inspectiecertificaat moet aanschaffen):

1. Omdat het bouwbesluit het verplicht (zie bijlage 1 bouwbesluit)

Vanuit het bouwbesluit wordt aangegeven of u een inspectiecertificaat moet aanschaffen. Dit legde ik eerder uit in mijn vorige e-book over wet en regelgeving bij het aanschaffen van een brandmeldinstallatie.

2. Omdat de verzekeraar het eist

Elke verzekeraar stelt andere eisen, om hun eigen risico’s zo klein mogelijk te houden. Controleer daarom altijd wat de verzekeraar in de polis eist.

Naast de wettelijke kaders is een inspectiecertificaat voor elk gebouw aan te bevelen. Op die manier weet u zeker dat uw veiligheidsmaatregelen van voldoende kwaliteit zijn en goed op elkaar aansluiten.

Vraag 5: Wat kost een inspectiecertificaat?

Helaas is deze vraag niet makkelijk te beantwoorden! De kosten zijn afhankelijk van de volgende onderdelen:

  1. De inspectie-instelling;
  2. Grootte, functie en complexiteit van uw pand;
  3. Aanwezigheid van certificaten.

Onderdeel 1 en 2 zijn nauwelijks te beïnvloeden als eindgebruiker. U heeft namelijk weinig keuze en uw pand is nu eenmaal op een bepaalde manier gebouwd.

Het derde punt is wel goed te beïnvloeden. Door samen te werken met een gecertificeerd beveiligingsbedrijf (zoals Alfagroup), voorkomt u herinspecties. Een gecertificeerde organisatie mag twee certificaten afgeven:

  • Een certificaat 'Oplevering Brandmeldinstallatie';
  • En een certificaat 'Onderhoud Brandmeldinstallatie'.

Met behulp van deze twee certificaten voorkomt u een uitgebreide controle. Ook is de kans op een herinspectie kleiner, omdat uw beveiligingsbedrijf al een kleine inspectie heeft gedaan.

Vraag 6: Hoe lang is het inspectiecertificaat geldig?

Een inspectiecertificaat is niet voor altijd geldig. En dat is nog logisch ook. Uw pand kan gerust wijzigen, de gebruikersfunctie kan veranderen of er kunnen collega’s bijkomen.

Afhankelijk van de doormelding van uw installaties is uw inspectiecertificaat één of drie jaar geldig. Bij een zorginstelling met doormelding naar de Regionale Alarm Centrale, moet de inspectie-instelling een keer per jaar langskomen.

Bij een kantoorpand met doormelding naar een Particuliere Alarm Centrale, hoeft de inspectie-instelling maar een keer per drie jaar langs te komen.

Wilt u meer weten over een inspectiecertificaat? Lees dan ons GRATIS e-book en leer welke onderdelen de inspectie-instelling controleert!

inspectiecertificaat inspectiebezoek brandveiligheid

Deel dit blog: