Blog

Wat kost een volledig ontruimingsplan?

Onruimingsplan-veiligheid-eerst.jpeg

"De prijs is wat u betaalt, de waarde is wat u krijgt.”, zei zakenman Warren Buffet ooit. Deze uitspraak geldt ook voor een ontruimingsplan. De waarde die u krijgt bij een ontruimingsplan is heel hoog. Een goed ontruimingsplan voorkomt namelijk slachtoffers. En dat is onbetaalbaar.

In dit blog bespreken we de kosten voor een ontruimingsplan. De prijs wordt namelijk bepaald aan de hand van de onderdelen die in het plan opgenomen worden. En bent u benieuwd of een ontruimingsplan gewenst of verplicht is, of hoe u draagvlak krijgt voor een goed plan? Dit blog beantwoordt deze vragen. 

Is een ontruimingsplan gewenst of verplicht?

Heeft u een hotel, zorginstellingen, autobedrijf of school? Een ontruimingsplan heeft u echt altijd nodig. Want technische maatregelen hebben geen waarde wanneer er niet goed gehandeld wordt bij een brand!

Nu vraagt u zich misschien af: is een ontruimingsplan verplicht? Dit hangt af van de gebruiksfunctie van uw gebouw. Wanneer een brandmeldinstallatie voor u verplicht is, is een ontruimingsplan ook verplicht. Dit kunt u controleren in bijlage 1 van bouwbesluit 2012

Heeft u een ontruimingsplan nodig? Bedenk dan dat ieder ontruimingsplan anders is en helemaal afgestemd op uw situatie. Ieder pand heeft immers andere gebruikers, andere uitgangen, verdiepingen en ga zo maar door. Ondanks dat zijn er altijd een aantal standaard onderdelen die voor elke type organisatie gelden. Bent u benieuwd naar de eisen voor een ontruimingsplan? Lees in dit blog de 5 belangrijkste eisen.

Uit welke onderdelen bestaat een ontruimingsplan?

Een ontruimingsplan heeft altijd een paar standaard onderdelen:

1. Algemene gegevens

Om te beginnen is het belangrijk om alle informatie van het pand in het plan op te nemen. Denk bijvoorbeeld aan een beschrijving van het aantal aanwezige personen, de openingsuren en de vluchtroutes. Ook staat hier meer informatie over de veiligheidsorganisatie.

2. Plattegrond van het pand

Met een duidelijk plattegrond heeft zowel het BHV-team als de brandweer snel overzicht in het pand. De vluchtwegen en verzamelpunten zijn hierdoor snel duidelijk.

3. Procedure bij een ontruiming

Naast de algemene zaken, denken wij ook met u mee over de procedures die in gang gezet moeten worden in geval van nood. Denk hierbij bijvoorbeeld aan procedures voor interne en externe alarmering. 

4. Instructies bij een ontruiming

Om chaos tijdens een brand te voorkomen moet de takenverdeling helemaal duidelijk zijn. Als het goed is weet de Hoofd BHV'er en het BHV-team precies wat ze moeten doen. Maar vergeet niet het personeel en mogelijk andere aanwezigen in het pand, die de instructies bij een calamiteit niet kennen.

5. Instructies bij een oefening

Heeft u een waterdicht ontruimingsplan? Dan is het minstens zo belangrijk om een ontruiming te oefenen. Waar let u dan op tijdens een ontruimingsoefening? Of alles ordelijk en binnen de tijd verloopt. Een ontruimingsplan bevat richtlijnen voor een goede evaluatie. Zo heeft u altijd verbeterpunten voor een volgende evaluatie.

Hoe wordt het ontruimingsplan gemaakt?

Iedere organisatie en ieder pand is anders. Daarom komen wij graag bij u op locatie langs. Een adviseur brengt met een bezoek de risico's in kaart. Daarnaast kan hij vanuit zijn ervaring inschatten welke onderdelen in het plan voor uw organisatie het belangrijkste zijn.

Met ons advies heeft u een stuk maatwerk in handen, waarmee u tijdens een calamiteit uit de voeten kunt.

Kan ik ook ontruimingsplattegronden bestellen?

U heeft ze vast al vaker gezien, de mooiste ontruimingsplattegronden boven de brandslanghaspel. Een ontruimingsplattegrond is specifiek voor een bepaalde pand getekend. Dankzij een plattegrond ziet u gelijk waar u staat, en welke vluchtroute u moet nemen in geval van nood. Deze plattegronden worden meestal gelijk met het ontruimingsplan gemaakt en kunt u ook bij ons kunt bestellen.

In een ontruimingsplattegrond staan in ieder geval de volgende gegevens:

  • Vluchtroutes;
  • Blusmiddelen;
  • EHBO-posten;
  • Plaats bediening ontruimingsinstallatie;
  • Plaats brandmeldcentrale;
  • Handbrandmelders;
  • Plaats (hoofd)ingang/ brandweeringang;
  • Verzamelplaats;
  • Brandwerende scheidingen;
  • Verklaring gebruikte symbolen op tekeningen.

Hoe zorg ik voor een breed gedragen ontruimingsplan?

Onbekend maakt onbemind. Daarom is het van groot belang dat uw BHV-organisatie op de hoogte is van de ins en outs van het ontruimingsplan. Laat u het plan uitleggen door een externe adviseur? Dan zullen uw collega's zich meer betrokken opstellen.

Tip! Betrek ook altijd een aantal BHV'ers bij het opstellen van het ontruimingsplan.

Natuurlijk staat een ontruimingsplan nooit op zichzelf. Daarom hebben wij een branchespecifieke veiligheidsscan ontwikkeld. Op basis van deze scan weet u hoe de brandveiligheid van uw totale pand ervoor staat.  

Wat is de prijs van een ontruimingsplan?

Voor het opstellen van een ontruimingsplan hebben wij drie pakketten opgesteld. Weet u niet welk pakket het beste past bij uw organisatie? Of wilt u advies afgestemd op uw branche? Plan dan een adviesgesprek met ons in. Wij informeren u graag!

Wij hebben 3 soorten prijzen pakketten voor een goed functionerend ontruimingsplan!

Alfasmall €695,- Ontruimingsplan
Alfamedium €895,- Alfasmall + plattegronden
Alfalarge €1195,- Alfamedium + uitleg + check

Benieuwd naar de inhoud van deze pakketten? Kijk dan op onze prijzenpagina!

New Call-to-action

Deel dit blog: